петък, 18 май 2012 г.

Фаровете - включени целогодишно. Велосипедистите - с отразителни жилетки

Снимка: Интернет
Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за движението по пътищата със 76 гласа „за”, 3 „против” и 11 „въздържал се”, пише BurgasNews. Предложените изменения и допълнения са в три посоки: 
 1. Подобряване на качеството на изследванията за психологическа годност на лицата.
 2. Създаването на възможност водачите, притежаващи правоспособност за управление на тролейбус да придобиват правоспособност за управление на МПС от категория D (за управление на автобус) без да е необходимо да притежават стаж за управление на МПС от категория С. 
3. Повишаване безопасността на движението по пътищата. 
 Промените предвиждат моторните превозни средства да се движат целогодишно и през деня с включени светлини. Такава практика има в редица европейски страни и това е добро решение за повишаване безопасността на движението. 
Създава се и разпоредба, с която водача на велосипед е длъжен да ползва светлоотразителна жилетка. Като при неспазване на това задължение е предвидена и съответната санкция.  Направени са предложения относно преминаването на „червен сигнал на светофара”, както и неспирането на МПС на пешеходна пътека. Тук предложението е да има глоба 200 лв. и лишаване от правото на управление за 1 месец и при повторно нарушение удвояване на глобата. Анализите показват, че сегашните глоби са малки и нямат необходимия възпитателен и възпиращ ефект. Извършена е промяна в посока повишаване на глобите и санкциите при водачи на МПС, употребили алкохол над 0,5 промила и под 1,2 промила. Средногодишно контролните органи залавят около 17 000 – 19 000 водачи, употребили алкохол. Тези цифри са устойчиви и въпреки кампаниите и единодушно отричане на това деяние броя на извършителите не намалява. Следва също да се имат предвид огромния брой скрити случаи, т.е. такива, които не са заловени. Затова предложените глоби и санкции са адекватни и могат да допринесат за повишаване безопасността на движението. Последните 2 предложения са в унисон с предложените по-сурови мерки в НК и НПК. "Необходимо е и повишаване на глобите за пешеходците, не само за водачите на МПС, защото те също са участници в движението по пътищата и при нарушение на правилата те не трябва да бъдат толерирани", заяви Председателя на транспортната парламентарна комисия Иван Вълков.